Nieuwe recepten

Nep Twitter-account van McDonald's Hong Kong gaat viraal met verontrustende tweets

Nep Twitter-account van McDonald's Hong Kong gaat viraal met verontrustende tweets


We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Het Twitter-account van McDonald's Hong Kong bleek nep, maar mensen maakten zich zorgen

Wikimedia/Clteinikea

Een langlopend Twitter-account dat beweerde het officiële account van McDonald's Hong Kong te zijn, ging viraal toen het verontrustende, suïcidale Tweets begon te verzenden. Maar het bleek nep te zijn.

Een Twitter-account dat zich voordeed als de officiële Twitter van McDonald's Hong Kong ging dit weekend viraal met een spectaculair verontrustende reeks tweets die leken op die van een medewerker van sociale media die een meltdown had tussen reclame voor fastfood-promoties. Dagenlang vroegen mensen zich af wat er aan de hand was, maar McDonald's zegt dat het account een hoax is.

Het nep Twitter-account van McDonald's Hong Kong was ook een zeer langlopende hoax. Volgens Gizmodo begon het account in oktober 2016 met posten. Een jaar lang plaatste het alleen promotionele advertenties voor McDonald's Hong Kong-eten. Het leek net een echte zakelijke rekening. Het adverteerde tijdelijke aanbiedingen en speciale aansluitende promoties met de Minions film.

Toen, zonder waarschuwing, werd het raar. Het account begon zelfmoordberichten te posten en te schrijven over een gebroken huis en een vermiste zoon. Maar het bleef ook posten over het eten van McDonald's.

Het account begon snel volgers op te pikken. Het ging van een paar honderd naar meer dan 24.000 in het weekend, en sommige van de verontrustende tweets werden meer dan 90.000 keer geliked en meer dan 50.000 keer geretweet.

Omdat het account al zo lang advertenties plaatste, dachten mensen eerst dat het echt zou kunnen zijn. McDonald's bevestigde later dat het account een hoax was. Sindsdien is het nep-account van McDonald's Hong Kong bijna opgeschort door Twitter omdat het zich voordeed als McDonald's Hong Kong. Het is sindsdien omgedoopt tot een parodie-account. Nu staat in het accountprofiel duidelijk dat het een parodie-account is en is het bijbehorende Twitter-adres gewijzigd van @Mc_DonaldsHK in @NotMcDonaldsHK.

Het plaatst echter nog steeds advertenties voor McDonald's-eten.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily.Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws.Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe.“Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Hong Kong heeft een journalist beboet voor het aanvinken van een vakje. Dat toont aan dat de mediavrijheden van de stad in gevaar zijn

In wezen werd Choy vervolgd voor het aanvinken van een vakje: ze had een overheidsregister gebruikt om kentekenplaten te traceren die verband hielden met een menigte die in 2019 pro-democratische demonstranten in een metrostation had aangevallen.

In het verleden konden journalisten op het formulier “media” opgeven om uit te leggen waarom ze de database doorzochten. Maar in 2019 veranderde de vorm, dus Choy vinkte “overige verkeers- en vervoersgerelateerde zaken aan.”

Dat was een misdaad. De 37-jarige werd beschuldigd van het overtreden van de Hong Kong Road Traffic Ordinance door een valse verklaring af te leggen en kreeg een boete van 6.000 Hong Kong dollar ($ 770).

Voor veel toeschouwers ging de zaak van Choy echter niet over misbruikte dozen. Het was een aanval op de journalistiek.

Schurken verpletteren de 8217 drukpers van Epoch Times in april 2021 in Hong Kong. Credit: Epoch Times

De zaak van Choy is symbolisch voor de voortdurend veranderende regels in de stad - de nieuwe realiteit dat acties die op een dag als redelijk worden beschouwd, de volgende dag kunnen leiden tot vervolging.

Een vakje aanvinken

Op een zomernacht in juli 2019 bestormde een menigte van ongeveer 70 mannen in witte overhemden een metrostation in Hong Kong en begon forenzen en demonstranten te slaan met ijzeren staven en bamboestokken.

Video's van de nacht tonen forensen die schreeuwen in metro's in het Yuen Long-station, vlakbij de grens met het vasteland van China. De mannen leken zich te richten op degenen die in het zwart gekleed waren en terugkeerden van pro-democratische demonstraties in een ander deel van Hong Kong.

Later zei de politie dat agenten bezig waren met protesten op het eiland Hong Kong, zo'n 30 kilometer (19 mijl) verderop. Geen van de in het wit geklede mannen werd die nacht gearresteerd, hoewel er daarna tientallen werden gearresteerd.

Het was die cruciale gebeurtenis die de publieke omroep Radio Television Hong Kong (RTHK) en freelance producer Choy wilden onderzoeken.

Verschillende van de kentekenplaten, ontdekte Choy, waren gekoppeld aan dorpsvertegenwoordigers of lokale leiders.

De documentaire van RTHK 8217 bood meer bewijs dat toen de in het wit geklede menigte mensen aanviel in het treinstation van Yuen Long, ze enige officiële steun hadden.

Een overtreding of een zoektocht naar de waarheid?

Nadat vorig jaar de 23 minuten durende documentaire van RTHK, 'Hong Kong Connection: 721 Who Owns the Truth', werd uitgebracht, won het lof en prijzen, waaronder een afgelopen woensdag van de Hong Kong Journalists Association (HKJA).

Maar op 3 november 2020 werd Choy gearresteerd op verdenking van het overtreden van de Wegenverkeersverordening.

Choy wordt verondersteld de eerste journalist te zijn die is veroordeeld voor het overtreden van de verordening, en de eerste persoon die is veroordeeld in verband met de Yuen Long-aanvallen, volgens haar advocaat, Jonathan Man. Vorige week bevestigde de politie dat ze een verslaggever van Ta Kung Pao, een pro-Pekings staatsbedrijf, hadden gearresteerd voor dezelfde aanklacht in februari.

Na het vonnis werden Choy's ogen rood toen ze, omringd door juichende supporters en media, buiten een rechtbank in West Kowloon stond, waar het afgelopen jaar veel pro-democratische activisten zijn vervolgd.

'Ik geloof dat onderzoeksjournalistiek geen misdaad is', zei ze. “Mijn journalistieke waarden zullen door deze zaak niet worden aangetast.”

Chris Yeung, de voorzitter van de HKJA, noemde het vonnis een 'donkere dag' voor de journalistiek in Hongkong.

“Persvrijheid in Hong Kong sterft uit,' zei hij. “Het is een boete voor alle journalisten.”

Lokman Tsui, een assistent-professor aan de Chinese universiteit voor journalistiek en communicatie, zei dat de zaak een teken is dat de regering de doelpalen verplaatst.

Maar de zaak schiep een precedent dat het opzoeken van een kenteken om journalistieke redenen niet langer legaal is - een nieuwe klap voor de vrijheid van informatie, zei Tsui.

Tsui zei dat het ook lijkt aan te tonen dat autoriteiten bereid zijn om achter journalisten aan te gaan die dingen opgraven waardoor ze er slecht uitzagen. 'Het is moeilijk om dit niet te zien als een aanval op de waarheid', voegde hij eraan toe.

In een verklaring aan CNN Business zei de regering van Hongkong dat elke arrestatie 'niets te maken had met de politieke houding, achtergrond of beroep' van de betrokkene.

Andere slagen

'Iedereen in Hong Kong censureert zichzelf', zei Tsui. “In de afgelopen jaren is er een aanhoudende aanval geweest, niet alleen op de persvrijheid, maar ook op de rechten in het algemeen.”

Zo hadden verschillende evenementen in 2018 een bijzonder huiveringwekkend effect op de mediaomgeving.

De politie deed in augustus 2020 een inval in de kantoren van Apple Daily in Hong Kong. Credit: Apple Daily

En voorstanders van mediavrijheid beweren dat het landschap alleen maar vijandiger is geworden sinds de nationale veiligheidswet van vorig jaar van kracht werd.

Terwijl Carrie Lam, de leider van de stad, zei nadat die wet was aangenomen dat mensen in Hongkong nog steeds vrijheid van meningsuiting en pers moeten kunnen genieten, werd de nieuwe regel later gebruikt om een ​​aanklacht in te dienen tegen mediamagnaat Jimmy Lai, de oprichter van de pro-democratische tabloid Apple Daily. Toen de politie de kantoren van zijn krant binnenviel, beschuldigden ze hem van het organiseren van een ongeoorloofd protest en samenzwering met buitenlandse troepen.

De aanklachten tegen Lai in verband met de nationale veiligheid lopen nog en de wetgeving is nog niet tegen verslaggevers gebruikt. Maar Tsui, van de Chinese Universiteit Hong Kong, zei dat dat in de toekomst zou kunnen veranderen.

In een verklaring aan CNN Business op dinsdag zei de regering van Hong Kong dat ze 'vastbesloten is om de persvrijheid te beschermen en te respecteren, een grondrecht dat wordt gegarandeerd door de basiswet'.

Op de vraag of het waarschijnlijk is dat journalisten in de toekomst vervolgd zullen worden op grond van de nationale veiligheidswet, zei de regering dat "wetsgetrouwe mensen de wet niet onbewust zullen overtreden".

De druk op journalisten is dit jaar blijven toenemen. In februari bijvoorbeeld riep Xia Baolong, de directeur van het Chinese kantoor voor Hong Kong and Macao Affairs, op om de media van Hong Kong te laten leiden door "8220patriots".

Ook leden van de media voelen de druk. Vorig jaar ontdekte de HKJA dat een derde van de ondervraagde journalisten zich door hun senioren onder druk gezet voelde om de berichtgeving over de onafhankelijkheid van Hongkong te schrappen of te verminderen. En Keith B. Richburg, directeur van het Journalism and Media Studies Centre aan de Universiteit van Hong Kong en het hoofd van de Foreign Correspondents Club van de stad, zei dat journalisten hadden opgemerkt dat sommige bronnen niet meer wilden praten.

Druk op RTHK

In een verklaring per e-mail aan CNN Business zei RTHK dat het geen commentaar geeft op individuele rechtszaken of personeelskwesties. De omroep zei dat het de BBC World Service heeft opgeschort nadat de National Radio and Television Administration had aangekondigd dat BBC World News niet verder mocht op Chinees grondgebied. Haar programma's moeten zich houden aan het handvest, de richtlijnen van de producenten en de wetten van Hong Kong, voegde de omroep eraan toe. “Zoals in het Handvest is bepaald, is RTHK redactioneel onafhankelijk.”

Wat Choy betreft, de RTHK-verslaggever: Toen de media dinsdag vroegen of Choy's uitspraak de onderzoeksjournalistiek ondermijnde, zei Lam dat niemand boven de wet staat.

“Als de wet je vandaag de dag niet toestaat bepaalde dingen te doen — en hoewel we de vrijheid van meningsuiting respecteren en ik je beroep erken — kun je het niet doen. We moeten de belangen van verschillende partijen tegen elkaar afwegen.”

De economische invloed van Peking

Er zijn zorgen dat de grotere economische invloed van het Chinese vasteland op Hong Kong druk zou kunnen uitoefenen op de media in de stad.

Clement So, een professor aan de Chinese Universiteit van Hong Kong die het medialandschap van Hong Kong bestudeert, zei dat in de afgelopen tien jaar een groeiend aantal mediaorganisaties investeringen op het Chinese vasteland hadden gedaan, iets waarvan hij dacht dat het zou kunnen leiden tot zelfcensuur.

Nadat bijvoorbeeld de prominente Engelstalige krant South China Morning Post (SCMP) in 2015 werd gekocht door de Chinese techgigant Alibaba, was er bezorgdheid dat de redactionele vrijheid van de krant zou worden aangetast. Critici hebben de publicatie hyper-geanalyseerd op tekenen van de invloed van Peking, maar het blijft berichten over onderwerpen die Chinese staatsmedia niet aansnijden, zoals de protesten in Hong Kong en mensenrechtenschendingen in Xinjiang.

Een SCMP-journalist – die vroeg om niet met naam genoemd te worden – zei dat zij en anderen op de redactie een “onmiddellijke paniek” voelden, uit angst dat de koper een staatsbedrijf of een pro-Beijing bedrijf zou kunnen zijn.

In een interne e-mail van CNN Business zei SCMP-topman Gary Liu echter dat Alibaba's toewijding aan SCMP 'ongewijzigd blijft', en dat het bedrijf niet publiekelijk zal reageren op deze ongefundeerde geruchten.'8221 CNN Business heeft contact opgenomen met Alibaba voor commentaar.

De rapporten gaven echter ook een zilveren randje. Voor de werknemer toonde de wijdverbreide bezorgdheid over de toekomst van SCMP de waarde van het papier aan.

“We hebben nu tenminste gesprekken over waarom het SCMP eigenlijk een vrij belangrijke rol speelt en wat dat zou betekenen als het verloren zou gaan', zei de SCMP-journalist.

Volg het geld

Voor journalist Ronson Chan, vice-voorzitter van de HKJA, wijst dit alles op een onmiskenbare conclusie: er schuilt nu een mogelijk gevaar in het journalist zijn in Hong Kong.

“Als je het mijn hart vraagt, weet ik natuurlijk dat je als journalist, vooral als je voor niet door Peking gecontroleerde media werkt, voorzichtig moet zijn of mogelijk gevaar moet lopen,'zei Chan, die bij 11 media heeft gewerkt, waaronder bij het non-profit onderzoekspersbureau FactWire, waar hij samenwerkte met Choy.

Nu redacteur bij de non-profit pro-democratische nieuwswebsite Stand News, zegt hij dat hij niet zou schrikken als hij werd gearresteerd.

Een deel van het probleem is een fundamenteel meningsverschil over het doel van nieuws. Terwijl de westerse journalistieke theorie waarde hecht aan objectiviteit en het ter verantwoording roepen van autoriteit, zien Chinese leiders dat het een 'instrument van politieke propaganda' heeft', zei hij.

Chan gelooft dat China's geschiedenis van hard optreden tegen dissidenten en journalisten hem vertellen dat hij de stad moet verlaten voordat hij wordt vervolgd. Dat is iets wat hij met zijn vrouw heeft besproken. 'Ik weet niet of het een bewijs zal worden in mijn vervolging die ik vandaag met u spreek', zei hij.

Het zou niet de eerste keer zijn: interviews die Lai van Apple Daily aan internationale media gaf, werden aangehaald als bewijs in zijn nationale veiligheidszaken.

Maar uiteindelijk wil Chan blijven rapporteren in zijn stad.

“Hong Kong is ons thuis,' zei Chan. “Als we zouden vertrekken, hebben de mensen in Hong Kong geen nieuws te lezen.”

Eric Cheung van — CNN's heeft berichtgeving vanuit Hong Kong bijgedragen.


Bekijk de video: McDonalds Anime OP (Mei 2022).